Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Møllarve i Vellugtende læderporesvamp (Læst 92 gange) Postet d. 14-11-17 kl. 19:27
Jeg fået overleveret denne larve fra Aksel Jørgensen, der fandt den i Vellugtende læderporesvamp ved Nærum 11/10. Fuldt udstrakt måler den 10 mm. Nogle bud?

mvh Morten

Møllarve i Vellugtende læderporesvamp (Jeg fået overleveret denne larve fra Aksel Jørgensen, der fandt den i Vellugtende læderporesvamp ved)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5131)
#1 Svar postet d. 14-11-17 kl. 20:35. Emne: Møllarve i Vellugtende læderporesvamp
Skal det forstås således, at du har larven endnu?

Spiser den poresvamp?

Der er flere arter, som lever på poresvamp, f.eks Nemapogon cloacella - som også overvintrer (men der findes ingen fotos på nettet af larven, så en bestemmelse ser noget fjern ud ..

Men hvis du opdrætter den, så vil jeg da gerne høre nærmere, hvis/når der sker yderligere

En anden art på Poresvamp er Denisia similella - også uden noget larvefoto ?? jeg kender ikke engang dens larvetid.

3. mulighed er Triaxomera fulvimitrella - heller ingen fotos. Den lever på dødt træ gennem vinteren, vel af svamp - men især Eg og Bøg

Nemapogon granella - Kornmøl - gør også, men her ligner larven slet ikke (den har ikke de tydelige pinacula)

- - - - - - - - - - - - - - - -

Når alt dette er sagt, så tror jeg ikke nødvendigvis på noget "poresvampe-dyr".

Udseendesmæssigt ligner den en hel del flere Græsmøl-larver, f.eks. Agriphila straminella - levende på Rapgræs, formodentlig rødderne.

Og man kan måske heller ikke udelukke unge udgaver af visse Apamea-arter (på græsser) - f.eks den sorte afslutning på larven trækker noget i den retning.

Men intet er sikkert, kun nogle overvejelser - så ingen bud på nogen bestemt art. Opdræt er nødvendigt.

hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5131)
#2 Svar postet d. 14-11-17 kl. 20:49. Emne: Møllarve i Vellugtende læderporesvamp
Hmmm - nu er det jo ikke helt klart, hvor dyret er fundet, men det kunne måske også være den sjældne Scardia boletella?

eller Morophaga choragella, som lever i boregange på svampe, på træer

- se linket HER

- se linket HER

- så der er mange muigheder

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#3 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 21:23. Emne: Møllarve i Vellugtende læderporesvamp
Hej Kjeld - mange tak for dit store opklaringsarbejde.

Som sagt er det ikke mit eget dyr, men Aksel fortæller at den er fundet i den sjældne poresvamp og et kvalificeret bud er vel at det er der, den lever. Der var mange Cisidae-biller (Sulcacis fronticornis) i svampen (og dermed ædegange).

Din sidste kandidat ser da overordentligt effen ud....men uden svampen, får vi det næppe opklaret med sikkerhed.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 21:30. Emne: Møllarve i Vellugtende læderporesvamp
Helt fint, Morten

- Og "lige mine ord", i dette tilfælde: Ingen opdræt - ingen endeligt svar

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator