Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inge Winther
En basse af en larve. (Læst 188 gange) Postet d. 14-11-17 kl. 20:20
Hej.

Er der nogen der ved hvilken stor larve der sidder i min Stokrose? Den er mindst 5 cm lang.

Måske almindelig, men lidt sent her i november, er det ikke?

Hilsen, Inge

En basse af en larve. (Hej. 
Er der nogen der ved hvilken stor larve der sidder i min Stokrose? Den er mindst 5 cm lang. 
)
Inge Winther har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5142)
#1 Svar postet d. 14-11-17 kl. 20:53. Emne: En basse af en larve.
Det er grå form af Noctua pronuba - Har du flere fotos (vinkler, f.eks et lige oppe fra - ned over ryggen)? ... sådan lige mest for en sikkerheds skyld.

Den overvintrer som larve, hvilket nok "et slaw på tasken" ca 1/4 af alle arter gør, så det er ikke unormalt. Visse larver er også vinteraktive, hvis pronuba bla. er. Det er jo ikke "koldt endnu" ... altså sådan for alvor.

- se linket HER

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 21:05. Emne: En basse af en larve.
I øvrigt: Hvis den er 5 cm lang, må du gerne måle den med et målebånd. Jeg kan nemlig godt bruge målet til noget "statistik"

Besvar | Kommentér

Inge Winther
#3 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 22:15. Emne: En basse af en larve.
Hej Kjeld.

Målte den med en lineal. Fik det til 5 cm. Da jeg forsøgte at tage foto fra siden, var et blad i vejen (ikke det den sad på) men så faldt den ned. Fandt den på flisen rullet sammen. Lagt ud op et blad, hvor den sidder nu.

En basse af en larve. (Hej Kjeld. 
Målte den med en lineal. Fik det til 5 cm. Da jeg forsøgte at tage foto fra siden,  var)
Besvar | Kommentér

Inge Winther
#4 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 22:17. Emne: En basse af en larve.
Her et foto af undersiden, efter den faldt ned. Den har 4 bagben par og er grøn på undersiden.

En basse af en larve. (Her et foto af undersiden, efter den faldt ned. Den har 4 bagben par og er grøn på undersiden.)
Besvar | Kommentér

Inge Winther
#5 Kommentar postet d. 14-11-17 kl. 22:24. Emne: En basse af en larve.
Lige ude og kikke til den. Den er ved at kravle ned på flisen. Vil ikke forstyrre den mere i aften.

Sådan ser den ud nu.

En basse af en larve. (Lige ude og kikke til den. Den er ved at kravle ned på flisen. Vil ikke forstyrre den mere i aften. )
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5142)
#6 Svar postet d. 15-11-17 kl. 15:37. Emne: En basse af en larve.
Helt fint, Inge - og bestemmelsen er på plads

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator