Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. november 2017

Skorpelav #1 fra Stenbedet i Botanisk Have, Aarhus

Jeg finder efterhånden ingen nye bladlaver her i byen, så jeg har set mig nødsaget til at kaste mig over skorpelaverne, der ellers har fået lov til at passe sig selv i lang tid. Jeg siger "nødsaget" fordi jeg ganske enkelt synes de er tæskesvære og meget besværlige og frekvensen af de frustrerende "ok, den får jeg aldrig i mål"-oplevelser er væsentligt højere når man har med skorpelaverne at gøre.

Laverne er alle fundet på fugtige dage (der har ganske enkelt ikke været tørt nok i lang nok tid til at laverne har kunnet få deres "normale" udseende) så hav endelig det in mente.

I den første tråd tillader jeg mig også lige at vedhæfte lidt af de spændende bladlaver, der er at finde i Botanisk Have.

Nåh; den første skorpelav synes jeg at jeg burde kunne kende... Hvad er det nu den hedder? En af dem, der ofte (som her?) er parasiteret, mener jeg.


Foto: Jonas Ravn Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: