Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. december 2017

Zygodon sp.

På den tykke, dybt furede bark af en gammel hyld (Sambucus nigra) voksede Amblystegium serpens, Brachythecium rutabulum og så ganske mange små tuer af en tredje mos, som jeg har henført til Zygodon slægten.

Jeg har meget lidt kendskab til denne slægt (sparsomt forekommende på Sjælland ?), men kan forstå, at ynglelegemernes morfologi er ganske afgørende for artsbestemmelsen.

I mikroskopet kan jeg se, at disse er opbygget af 5-7 celler på rad - altså ingen celler med langsgående cellevæg. I den ene præparation, som jeg har mikroskoperet, fandt jeg 5 ynglelegemer, hvoraf de 4 havde 7 celler, medens et enkelt havde 5.

Cellevæggene er gullige/hyaline - bortset fra et enkelt tilfælde, som jeg viser på et af de medfølgende fotos.

Tror jeg blindt på nøglerne, ender jeg med Z. conoideus. Men jeg synes ikke, at jeg kan udelukke Z. rupestris.

Det første foto viser habitus.



Foto: Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: