Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. december 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Hvilken rygsvømmer? (Læst 258 gange) Postet d. 06-12-17 kl. 20:07
I vandpyt i grusgrav, Tusseborg v Stepping 5. maj.

Hvilken rygsvømmer? (I vandpyt i grusgrav, Tusseborg v Stepping 5. maj.)
Foto: Karsten Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 06-12-17 kl. 20:09. Emne: Hvilken rygsvømmer?
2

Hvilken rygsvømmer? (2)
Foto: Karsten Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#2 Kommentar postet d. 06-12-17 kl. 20:23. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Ja, umiddelbart vil jeg jo sige Alm. rygsvømmer, men der er jo den sjældne Vandrerygsvømmer, som også er ret farverig.

Desværre er der ikke beskrevet nogen artskendetegn i de forskellige tråde om Vandrerygsvømmer.

Så det er lige en opfordring til dem, der måtte svarer på tråden her, om at skrive lidt om den art.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#3 Kommentar postet d. 07-12-17 kl. 12:15. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Tak, Thomas, jeg kunne ikke længere huske, hvad disse mørkøjede fætre hørte til af slægt. Mogens Holmen har nylig lagt en Almindelig Rygsvømmer op - se linket HER, hvor han skriver flg. i noten:

"Visse individer af Almindelig rygsvømmer, hvor forvingerne er udbredt mørktspættede, kan ligne Vandrerygsvømmer meget. Hos udhærdede voksne individer af Almindelig rygsvømmer er kroppen imidlertid udbredt sort neden under vingerne. Vandrerygsvømmer (og helt nyforvandlede, ikke-udhærdede individer af Almindelig rygsvømmer) har derimod gullige områder - se linket HER;

Jeg tolker det sådan, at jeg ikke kan være sikker på, om der er noget gulligt på kroppen under vingerne på denne fyr, så den må vel forblive en Notonecta sp.(?)

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#4 Kommentar postet d. 07-12-17 kl. 16:09. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Hej Karsten.

Ja,- jeg så også netop tråden fra Mogens.

Hvis der ikke kommer noget yderligere op på den, og jeg tolker det ligesom dig, omkring det han skriver, så må det blive sp.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 07-12-17 kl. 17:05. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Gir du en knap til at acceptere ID, Thomas?

Besvar | Kommentér

Thomas Holm

Svaraktivitet:

(11)
#6 Svar postet d. 07-12-17 kl. 22:27. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Nå ja,- klart!

Mvh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#7 Kommentar postet d. 08-12-17 kl. 09:46. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Hej.

Jeg så godt tråden her, men lod den lige stå for at høre, om Jakob Damgaard måske kunne komme med noget mere generelt om kendetegn for de to arter uden, at man skal løfte vinger og nærstudere kønsdele. I stedet lagde jeg så blot lige ovennævnte fotos op.

Især ville jeg godt have hørt flere erfaringer med, hvor grænsen (og evt. overlap) går/varierer med hensyn til udbredelsen af mørktspættede områder på forvingerne hos dem i Nordeuropa.

Foreløbig er jeg dog ganske overbevist om Almindelig rygsvømmer her, da de nordiske Vandrerygsvømmere, jeg har set, altid har haft langt mere udbredt mørktspætning.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#8 Kommentar postet d. 08-12-17 kl. 09:52. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Tak for det, Mogens, det er noteret.

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#9 Kommentar postet d. 08-12-17 kl. 15:35. Emne: Hvilken rygsvømmer?
Ja,- tak også her fra.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator