Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. december 2017

Jordrøg-spekulationer, Læge- eller Mur- ?

Jordrøg-spekulationer

Jeg har aldrig været så heldig at falde over – eller været opmærksom på - Jordrøg for nu…

Denne sent blomstrende gruppe blev set i den nyplantede Himmerigskov øst for Hinnerup den 5. november på ruderatlignende jordbund.

I Dansk Flora optræder kun 1 art: Læge-Jordrøg (vel udvalgt som den almindeligste art).

På F&N og i DNNF optræder desuden Bleg Jordrøg, Mur-Jordrøg og Klatrende Jordrøg.

Overvejelser:

Læge-Jordrøg må umiddelbart betragtes som det sandsynligste, men jeg kan ikke se den indsunkne top på nødden. Og hvis de hvidlige ”dimser” midt på blomsten er bægeret, så synes det at være længere end de 2-3 mm, som DNNF angiver (sml. med vildthegnet i billedet)….

Det er ikke den klatrende, for nøddens stik krummer ikke noget videre. Desuden virker den for grov/stærk til at være klatrende. (Jeg sammenligner i tankerne med den yndige Klatrende Lærkespore). Bleg Jordrøg har ifølge DNNF 5-6 mm lange blomster og bægerblade på 1 mm. De sete blomster er rundt regnet dobbelt så store. Og bægerbladene flere mm lange. Så den er det næppe heller.

Mur-Jordrøg synes at matche: Lidt grov, store blomster, store bægerblade, kugleformet nød på næsten opret stilk.

Med tanke på, at arterne kan udvise store variationer og mit manglende kendskab til planten, så håber jeg, at der er en/flere kyndige, der vil afsige dommen! Indtil da satser jeg på Mur-Jordrøg. :-)

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard



Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: