Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. december 2017

Hvorfor vipper fugle intensivt med halen, - særlig lige efter landing ?

Jeg har flere gange set Husskade vippe så voldsomt med halen flere gange lige efter landing fx. i en trætop, at den er lige ved falde på næsen. Skovspurv på foderbrættet slår voldsomt og hurtigt med halen, alene eller ej, omtrent ligesom når den er i en territoriestrid. Solsort bevæger også halen, men mere mere roligt på brættet, mens Ringdue bevæger halen langt mere adstadigt og langsomt op og ned, hvadenten den er alene eller i par. Der er mange flere eksempler.

Og så er der selvfølgelig Vipstjert, der ligefrem har fået navn efter det.

Som ukyndig kunne man mene, at det er unødigt spild af energi, men det er der ikke tradition for i naturen.

Jeg har læst Bengt Holsts indslag Fuglenes adfærd i "Se på fugle" (Gad 1987), men har ikke fundet noget endegyldigt svar.

Har det noget med vejrtrækning eller blodtryk at gøre ? eller betyder det bare : Her er jeg !

På forhånd tak for svar !

Hilsen, Hans

De senest indberettede arter i Naturbasen: