Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. december 2017

Vel bare Vandrefalk???

Glade nytårs hilsner her fra Nordfyn.

Var her i middags ude ved Firtalsstrand for at se på ænder, da jeg langt ude fandt denne falk.

I første omgang antog jeg den for 1K vandrefalk- og det gør jeg vel i virkeligheden stadig! Men jeg havde den i direkte sammenligning med en anden ung vandrefalk, og min spørgsmålsfalk var klart mindre og slankere. Er godt klar over der er store kønsforskelle, men halen virkede markant længere, hvilket medvirkede til det slanke udseende. Men det der især fangede min opmærksomhed var falkens hoved. Skægstriben var kort og afrundet i et hvidt ansigt, hvor jeg oplever vandrefalken mere langt. Bag øjet var der en tydelig mørk stribe, der gik helt ned til skulderen. Set bagfra kunne jeg tydeligt se disse striber og den var også meget lys mellem disse. På intet tidspunkt så jeg forsiden, eller at den spredte vingerne ud. Billederne er taget med 60x zoom og den var laaang væk.

Er det en vandrefalk jeg så?

Den så simpelthen bare ikke ud som andre vandrefalke jeg har set, og vil bare være sikker på, at det ikke er en eller anden eksotisk falk samt kunne lære noget nyt.

På forhånd mange tak.

MVH Martin


Foto: Martin Strømkjær

De senest indberettede arter i Naturbasen: