Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. januar 2018

Larvebog - Nytårsoverblik

Det har været en travl periode ift. Larvebogsprojektet.

Jeg har virkelig fået noget fra hånden. Det er blevet til 17 sider alene bare i December (en ret stor del endda helt nye sider, og kun få forbedrede, ældre sider). Og i januar er allerede blevet lavet 4 mere!

Det skal samtidig siges, at det er arter, hvor der nu virkelig skal "kæmpes".

Tidligere arter havde jeg næsten færdige fotos liggende klar i baghånden, men nu er jeg ved at nå til dyr, hvor jeg først skal til at lede hele mit materiale igennem, derefter udvælge egnede billeder, og så i gang med en egentlig grundredigering .... inden de bagefter skal gøres bog-parate (ændring af størrelse, lysnes, diffusieres baggrunde og ekstra sharpnes).

Nogle få sider har taget 2 dage at lave pga dette .. Så jeg er faktisk lidt forundret over, hvordan jeg har fået nået så mange ;-)

Til gengæld er folk virkelig hjælpsomme! - og jeg har nu også fået Carta blanche fra Jeroen Voogd fra Holland, som har et enormt larvebilled-materiale (= større Larvenørd end jeg er ;-) ) - med et væld af opdræt bag sig, inkl fotos.

Det betyder, at jeg kan få endnu flere af de "spegede" arter med, som enten ikke er så lette at fremskaffe "sikre" billeder af - eller arter, som jeg slet ikke selv er i stand til at møde.

Så overordnet set går det super, vil jeg sige. Til gengæld vokser arbejdsmængder jo tilsvarende foran én, de mulighederne udvider sig (ifa artsantal mv)

Men her lige en smagsprøve ...

Først en flot Cucullia argentea - Sølv-hætteugle!

Med Imagofoto supportet af ingen mindre end Kimmo Silvonen.

Tusind tak for det!



Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: