Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. marts 2008

Birkesnaps

Her følger min helt egen opskrift på birkesnaps:

Man koger ca. 5 liter birkesaft indtil man har en tyk sirup. Det giver omkring en halv kopfuld. Pas på at sirupen ikke brænder på. Det går stærkt lige til sidst.

Kom siruppen i en halv flaske og fyld næsten op med Grappa, vodka eller Brøndum snaps. Ryst kraftigt. Blandingen bliver uklar med en del fnuller. Der er formentlig proteinstoffer. Lad flasken stå til næste dag og filtrer igennem et kaffefilter.

Tilsæt 3 Nescafe korn og et lågfuld koncentreret valnøddesnaps eller perikonsnaps.

"Barrique" er betegnelsen for vin eller f.eks. Grappa der er lagret i egefade, hvor egetræet er brændt med en ild. Det giver en speciel rund og fyldig smag til indholdet.

Min egen version af denne barrique teknik består i at kløve egepinde og udsætte dem for en tur igennem en stærk ild. Træet skal ikke brænde, men antage en mørk farve. Der må godt være lidt svedent, men det skal ikke blive forkullet. Det egetræ jeg bruger får lov til at ligge ude i al slags vejr i mindst eet år. Jeg putter en pind i hver halvflaske eller to i en helflaske. Det svarer nogenlunde til forholdet mellem egetræ og brændevin i en vintønde.

Lad snapsen lagre med egetræet i omkring 3 måneder.

Al snaps vinder ved lagring. Jeg fandt en flaske perikumsnaps forleden, der var 25 år gammel. Der står på flasken at blomsterne er plukket ved "Doverkil". Jeg har ingen anelse om, hvor det er, men snapsen er rigtig god.

En valnøddesnaps skal helst være 5-6 år gammel før den er rigtig drikkelig, så det er bare med at få lavet et par flasker eller 3 af birkesnapsen. Der skal jo også være lidt til prøvesmagning.

God fornøjelse.

Jens



Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: