Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. marts 2008

Sneppetrækket er igang!

Jeg har i et stykke tid gået og trippet for at komme ud og kigge efter forårstrækkende snepper, og i dag var så dagen. I går aftes sneede det godt her i det østjydske, og der er ikke noget der gør det nemmere at tælle snepper, end sne i trækperioderne.

Så min fader og jeg tog hundende (i snor) og tog ud til Nørreris for at se om vi kunne spotte nogle snepper. Vi var ikke gået mere end 50 meter langs den første skovsti før end en stor, flot vinterød fasankok bragede op fra kanten af stien og det blev for meget for den første sneppe, der satte i vild men lydløs flugt imellem småbuskene og ud på åben mark. Der var tydelige skrapespor i kanten af stien hvor kokken var kommet fra, fra fødesøgning. Ja sne er ikke lige favorit vejrfænomenet når man er en sulten fasan. Kort efter så vi endnu en fasankok stå og skrabe i sneen efter mad. Efter et kort stykke lettede vi to snepper fra siden af skovstien, de fløj i fin par flyvning og landede kort efter igen, stadig sammen (det er så yndigt at følges ad :-))

Resten af turen rundt i skoven gav tydelige spor og landingsmærker fra en halv snes andre snepper. Herligt!

Der er altså noget over troldfuglen og dens flugt. Det kan ikke forklares det skal opleves. Alt dette på en lille tur af 1 time og et kvarters varighed.

Så hold øje når i kommer i jeres lokale sneppe skove. De er godt igang. og det er altså en oplevelse hver gang.

De senest indberettede arter i Naturbasen: