Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. marts 2008

Hjælp til bestemmelse af fugle ved Klitgaard-fiskerleje

Hej,

Jeg var en tur Ved Nibe, Position= ( 57,025445 N 9,685768 Ø )

I et sommerhusområde, og efter jeg har fået kamera og kommet med her, kan jeg ikke lade være med at smide alt hvad jeg har i hænderne og knipse løs når der er noget der bevæger sig, især når det er fugle jeg ikke selv er sikker på,og det er jo et dillemma, så godt vi har F&N :)

I de ca. 10-12 m høje graner kunne jeg ikke komme tættere på, så I må nøges med disse billeder, kunne ikke få et billede fra siden eller i flugten, lysindfaldet er heller ikke optimalt, men håber der er en, der med sikkerhed kan hjælpe mig at få sat det rigtige navn på.

Der er 2 fugle, jeg tror det er et par, han og hun og gætter på at Hannen er den på billede nr.1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11.

og måske "damen" der sad 4 m længere mod NV væk fra mig, er på billede nr. 5, men det er KUN et gæt.

Anni Lene Nielsen, har tidlige hjulpet mig med Grønirisk (som er øverst på min side)

Hun skrev flg.:

sitat: www.fugleognatur.dk...show_message

[Her er det en meget almindelig fugl, som kommer i stort antal for at spise solsikkefrø.

Det er typisk som på dit billede, at den sidder alene højt til vejrs og synger en sørgmodig faldende strofe, som er meget karakteristisk for den. Det vil du ikke glemme, hvis du først har hørt det.]

Men den her var ikke sørgmodig i sit fløjt.

Så derfor har jeg brug for jeres mening.

Min vurdering er at den ikke har de markante "galne" øjenbryn som min grønirisk, jeg syntes også næbet er mere spidst, men ligner dog lidt Grøniriskens.

Syntes også at halespidsen ligner utroligt meget, men fjerdragten under fuglen mellem kloark og halespids, syntes jeg ser anderledes ud.

Men det kan måske have noget med alder og køn at gøre.

Hvad siger I? jeg er på bar bund.

Link til flere billeder i samme serie kan du www.dir.lir.dk...20080318-20080318-IMG_0666-(Medium).jpg

det er nedderst på siden, hvis det skulle have interesse.

kan ikke linke til min fugleside, det ser bare sådan her ud www.dir.lir.dk/fugle/fugle

På forhånd tak.

Mvh Jørgen


Foto: Jens Jørgen Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: