Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. februar 2018

Hvordan hjælper man bedst Moseperlemorsommerfugl og Bølleblåfugl?

Jeg er naturvejleder med base i en kommunal skov, som omkranser både sphagnummose, våg eng og tørrere græsarealer. Ved mosen har jeg de seneste år registreret bl.a. Moseperlemorsommerfugl, Bølleblåfugl, Rødplettet Blåfugl, Brunlig Perlemorsommerfugl, Okkergul Pletvinge, køllesværmere, bredpander, Blåvinget pragtsnylteflue, kærguldsmede, mosaikguldsmede, libeller, sumpgræshoppe, Brun bjørnesvirreflue, Snog, Stor og Lille vandsalamander, Spidssnudet og Butsnudet frø, Lille Lappedykker og mange flere. Men desværre også alt for mange gråænder og grågæs, da området er bynær skov og der fodres med franskbrød dagligt. Sommeren 2017 opholdt der sig i flere uger over 30 gæs i den forholdsvis lille mose.

Ved mosen, der har store områder med hængesæk, gror der masser af Kragefod, Vandnavle, Mosebølle, øjentrøst, lyng m.m.

Jeg skal i morgen have møde med den kommunale skovfoged for at drøfte en indsats for sommerfuglene i kommunen. Her vil jeg foreslå at vi prøver at begrænse fodringen ved hjælp af skiltning og anden formidling. Men hvordan hjælper vi ellers Moseperlemorsommerfugl og Bølleblåfugl (og dermed andre arter knyttet til mosen)?

Gode råd og erfaringer modtages gerne, på forhånd tak!

Mvh Michael



Foto: Michael Winther

De senest indberettede arter i Naturbasen: