Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. februar 2018

Hvorfor sidder DOF på hænderne i denne sag?

Hej alle,

Håber at høre jeres mening om følgende:

Vi er en samling lodsejere der har klaget over flere ting ifm. fire kommuners ensretning af sejladsreglerne på Skjern Å. Et af vore klagepunkter går på at der med 20 både (tilhørende Kulsølejren og de må benyttes af dem selv + skoler og institutioner) må sejles allerede fra 1 maj, hvor alle andre, af hensyn til fuglelivet/yngletiden, først må sejle fra 16 juni. Vi mener man bør droppe denne mulighed ifm. man nu alligevel revidere det hele, men Vejle Kommune er uenige. Til lokalkendte, så drejer det sig om strækningen ml. Kulsø og Hastrup Rest.

I klagen har jeg beskrevet, hvad jeg hvert år oplever:

"5-10 kanoer vil fra Kulsø til Hastrup Rest i yngletiden. Åen er ofte kun et par meter bred, og svaner med nye afkom tør ikke andet end at forblive foran kanoerne, indtil de møder mølledammen ved Hastrup Mølle. Så tidlig på året er en svaneunge meget lille, så det er en kamp for disse at holde sig foran kanoerne 1 til 2 km. Når de så endelig når ned til mølledammen, så de kan svømme til siden og lade kanoerne passere, så er næste problem at det svanepar med unger der ”bor” ved mølledammen, ikke acceptere andre svaner ved ”deres” sted = de i forvejen meget stressede svaner, stresses om muligt endnu mere. Jeg er overbevist om dette er hovedgrunden til at jeg hvert år finder flere døde svaneunger.

Så opfordringen skal lyde – drop tilladelsen til sejlads fra 1 maj og lad dyrelivet få fred indtil 16 juni, som er datoen, hvor alle andre må starte sejlads….".

Som sagt, Vejle Kommune er ikke til at hugge eller stikke i, så det jeg vil høre jer eksperter om, er om vi lodsejere er på afveje/for pivede på naturens vegne, eller om DOF burde vågne lidt op og hjælpe os? :-)

DOF har jo i sin tid fået tilsendt kommunernes tilladelse, men reagerede ikke på det, så enten bifalder de, eller også har de bare været uopmærksomme :-)

Det skal også nævnes at kommunerne også vil øge antallet af kanoer på åen fra 16 juni, hvilket vi bl.a også har klaget over. Ikke fordi vi er imod sejlads, da det er en super made at møde nature på, men fordi det også vil øge antallet af dem der ikke tager på kanotur for naturens skyld (fx. polterarbender)....

På forhånd tak.

PS. Sagen versere pt. i Nævnenes Hus....

PPS. Sidste weekend havde vi flere gange besøg af en havørn, kun 50 meter fra stuevinduerne. Første gang i de 50+ år jeg har boet her, at jeg har set havørn - shit sådan en fætter er stor :-) Ved ikke hvorfor billedet er øverst - det skulle have været herunder - men det går vel nok... :-)

Mvh. Paul



Foto: Paul Wistesen

De senest indberettede arter i Naturbasen: