Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. februar 2018

<b>Kæmpe-Star – 2 underarter i DK</b>

I forbindelse med mit arbejde med en ny halvgræsbog er jeg af Erik Ljungstrand, Sverige blevet gjort opmærksom på, at Kæmpe-Star i dag kan deles i to underarter, forbundet med hyppigt forekommende overgangsformer.

Ud fra herbariebelæg og nye indsamlinger her i vinter af bl.a. Mogens Thornberg er de første prikker sat på udbredelseskortene for de to underarter (og opdateret her på F&N), men der er fortsat meget at gøre, før vi har et rimeligt overblik. Med dette indlæg vil jeg derfor gerne efterlyse hjælp til yderligere kortlægning. Fund kan indberettes på F&N med god fotodokumentation eller sendes til undertegnede (kontakt mig for adresse).

Carex pendula Huds. subsp. pendula forekommer i bl.a. store dele af Middelhavsområdet, Vesteuropa og dele af Centraleuropa, og når det sydøstlige Jylland, med formodet spontane forekomster i Kollund Skov, Hønsnap Skov, Pamhule Skov og Munkebjerg. Underarten er siden spredt fra dyrkning i haver til store dele af landet.

Carex pendula Huds. subsp. agastachys (Ehrh. Ex L. fil) Ljungstrand forekommer i Central- og Østeuropa mod øst til Sortehavet og Kaukasus. I Danmark er den fundet spredt fra dyrkning i haver - måske indslæbt med græsfrø. Hidtil er underarten kendt fra Segen arboret på Bornholm, flere steder i Københavnsområdet, Hornbæk og ved Ankær Skov nær Vejle.

Sådan adskilles de to underarter

subsp. pendula har hvidlige skedehinder, der hen på efteråret – vinteren ofte antager en brunlig tone. Hunaksenes stilke (det frie stykke under frugterne) er helt glatte – ses lettest på de nederste hunaks eller på den del af stilken, der er skjult i bladskeden. Nødden (befriet for det omgivende frugthylster) er nærmest oval.

subsp. agastachys har rødprikkede skedehinder, hvis røde farve kan erkendes langt hen på vinteren, men ofte på en brunlig baggrund. Hunaksenes stilke (det frie stykke under frugterne) er besat med små fremadrettede småtorne – ses lettest på de nederste hunaks eller på den del af stilken, der er skjult i bladskeden, men tornene er små og falder let af – især i efteråret og vinteren. Nødden (befriet for det omgivende frugthylster) er nærmest omvendt ægformet.



Foto: Skillekarakterer for de 2 underarter

De senest indberettede arter i Naturbasen: