Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. februar 2018

Er dette en rørsanger eller kærsanger?

Kunne godt tænke mig at få bekræftet om denne fugl fra Egå Engsø d. 09.08.2017 er en kær- eller rørsanger?

Fra min fugle-dagbog havde jeg skrevet følgende om denne fugl fra observations dagen:

"Vi gik langs en sti ved Egå Engsø, hvor vi hørte og så en fugl i rørerne lige op af stien og ud mod vandet. Var i tvivl om det var en rør- eller kærsanger, som jeg så og hørte. En unge blev fodret i rørene af en voksen, der ivrigt hoppede rundt. Fik nogle fotos og hørte et kald.

Vi talte med to fugle erfarne kiggere, der var tilstede den dag, og de sagde, at det måtte være en rørsanger ud fra foto og lokation (rør buskads over vandet), idet: Rørsangeren ville befinde sig i rørene ud mod vandet, og kærsangeren i buskadset på den anden side af stien ind mod land. Plus de sagde, der ikke var så mange kærsangere her fortiden.

Rørsanger kaldet, som har på CD´en med fuglestemmer, passede på det, som vi hørte".

Har samlet 4 fotos i en collage :)


Foto: Denize Thejl Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: