Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. marts 2018

And der river i et ådsel på TV

Hej derude. Jeg ser gerne film med dyr/natur fra TV, idet jeg forsøger at undgå de værste mht. opkog og sammenklip fra tidligere produktioner og antropomorficering - noget som tilsyneladende bliver sværere og sværere. Da jeg for nylig - i al fald her efter nytår - i et naturprogram så en sekvens med en and, der med målbevidst gang nærmede sig et ådsel, for derefter at give sig til at rive i noget hvidt og slasket, måske en tarm, blev jeg for overrasket til at få trykket på "optag" i tide, og fordi jeg bagefter tænkte at det nok kun var mig som ikke vidste at ænder kunne finde på sådan noget, noterede jeg hverken dag, program eller titel. Det tilhørende "Speak" var noget i denne retning: "En pibeand nærmer sig for også at få en bid.../vil også være med" noget lignende. Jeg er ret sikker på at der blev sagt pibeand. En hun. Men uanset hvem jeg har nævnt sekvensen for, benægtes det pure, at sådan noget kan finde sted! Så nu vil jeg herigennem høre, om nogen - nogen overhovedet - tilfældigvis har set den pågældende sekvens, og evt. kan huske hvad programmet hed? Eller i det mindste bare bekræfte at jeg så det jeg så! Eneste ledetråd jeg har, er et barsk og +/- tørt landskab, måske ovenfor trægrænsen, bjergrigt. Alternativt kender til at der faktisk findes andefugle, som kan udnytte fundet at et ådsel (måske en tarm) på et sted med barsk klima og fødeknaphed, eller om en sådan andeadfærd skal tilskrives ren tilfældighed - altså at anden bare undersøgte OM der var noget, den kunne bruge?

Med venlig hilsen,

Susanne

De senest indberettede arter i Naturbasen: