Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. marts 2018

Stillits (og om fuglefodring i al almindelighed)

Noget sent kom jeg i gang med at fodre fugle, det har været udeladt i de sidste mildere vintre.

Men mens det var "Sibirisk koldt" bestilte jeg frø, og så blev det mildt (!), men jeg bestemte mig for at fodre, og så blev det koldt igen. Godt så!

Jeg har en 8-10 stillitser, der elsker solsikkefrø, hampefrø og kanarieblanding. Så jeg bestemte mig for at læse lidt op på, hvad de der stillitser så ellers lever af (udover tidselfrø, det vidste jeg, så tidsler i haven har været fredet på passende steder).

Stor er min overraskelse så, da jeg kan læse "At Stillits ikke tager frø fra jorden". Nåh, jeg har ellers lige siddet og set på to (der godt nok er synligt mindre end, de andre sådan 3/4 størrelse), sidde og guffe i sig sammen med bogfinker og solsorte + det løse (skovspurve).

Så for det første: Er de små unge fugle? (De kan vel ikke være fra i år? Der er to).

For det andet: Jeg har forsøgt at blande margarine med havregryn/müesli, det gider ingen af fuglene at æde! Hvad er galt her?

Foderbolde gider de heller ikke rigtigt.

Der kommer grønirisk, musvit, blåmejse, solsorte (jeg har også lagt æbler ud), stillits og skovspurve. Desuden 2 fasaner (kok og høne), og igår så jeg en meget smuk handompap.

Der udfodres fra 8 foderautomater, og så spredes der frø ud på jorden.

Mvh

Tine

De senest indberettede arter i Naturbasen: