Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. marts 2018

Lavparasit på Lecanora dispersa?

Da jeg i sommer var på Anholt fik jeg af en af turdeltagernes fædre en knogle, der havde ligget i "ørkenen" i noget tid, foræret. Min første gennemgang af lavarterne på knoglen afslørede ikke det store af interesse. Der var en masse Caloplaca holocarpa og Lecanora dispersa og lidt Xanthoria parietina og Physcia adscendens. I går fik jeg dog en pludselig lyst til at fotografere arterne og ved en gennemgang af mine fotos opdagede jeg nogle spøjse deformiteter på nogle apothecieskiver af L. dispersa. De ligner grangiveligt noget lavparasit og en tilmed en, der burde være let at genkende, men jeg kan ikke google mig til et plausibelt bud. Hvad siger lav-adlen? :)

Jeg vedhæfter lidt forskellige fotos fra knoglen samt et close-up af den formodede parasit.



Foto: Jonas Ravn Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: