Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. april 2018

Kan vi hjælpe rådyret?

På et nedlagt, ubeboet landbrug er der indrettet klubhus for en klub.

I baghaven til klubhuset har der de sidste 7 - 10 dage gået et ungt rådyr. Det ligger jævnligt i ukrudtet og hviler sig (tygger drøv).

Grunden til ejendommen er ca. 3.000 m2, hvoraf halvdelen udgøres af træer, næsten som en lille skov.

De omliggende marker på 3 sider af klubhuset blev sidste år tilplantet med juletræer og hegnet ind, således at rådyret kun har grunden ved klubhuset samt et ca. 20 m bredt og 1.000 m langt levende hegn at opholde sig på.

Kan vi på nogen måde gøre noget for at hjælpe rådyret?

Dermed mener jeg om vi på en eller anden måde kan indrette en foderplads, og hvad vi i så fald kan, bør eller skal fodre med?

Bortset fra en ugentlig arbejdsdag ved klubhuset kommer jeg hver dag derud for at fodre en flok herreløse katte, og jeg kan ved samme lejlighed også fodre rådyret, hvis det tilrådes.

Det har INTET med jagt at gøre. Tvært imod, så er klubbens medlemmer kun glade for at rådyret besøger dem, og ingen af dem vil rådyret noget ondt.

Billedet er taget af et opsat vildtkamera.


Foto: Steen Lystmose

De senest indberettede arter i Naturbasen: