Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. april 2018

For hurtig på tasterne på Naturbasen ID?

Hej svampe-entusiaster!

Det er absolut ikke alle svampe, der kan artsbestemmes fra et halvdårligt mobilfoto. Måske faktisk de færreste. Alligevel har jeg flere gange fået bestemmelseshjælp via Naturbasens "hvad er det?"-funktion, og tak for det!

Men jeg vil gerne komme med en anbefaling. Den er egentlig til F&N generelt, men da jeg netop oplevede det med en svamp, og da der ikke er et "generelt" forum længere, så havner den her:

HVIS I ser en "Naturbasen ID", som ikke umiddelbart lader sig artsbestemme, så vil jeg generelt anbefale at LADE DEN LIGGE. Med mindre man tydeligt kan se at fotoet er HELT håbløst og at INGEN nogensinde vil kunne hente ID ud af det, så lad det dog få lov at hænge. Nogle gange har jeg fået foto afvist med hjælpsomme kommentarer, som f.eks. "Det kunne være art X eller art Y, men det er ikke muligt at bestemme uden at se en overskåret stok". Den slags afvisning er jo super, for den bliver man klogere af!

Og så er der sådan en som denne her: Jeg fandt en stor gammel støvbold ved Ulbjerg Klint. Den var helt indtørret og sprækket i et sjovt mønster - mine egne evner rakte KUN til at konstatere "det har engang været en støvbold". Jeg brækkede den fra hinanden - sporerne var stort set spredt og kun.... tja... hedder det hathuden på en støvbold? Var tilbage. Jeg tænkte "hvem ved om en ekspert kan se på strukturen, hvilken art det engang var?" og sendte den ind via Naturbasen.

Den blev afvist med ordene "Det er et stykke træ, der har ligget længe i vandet".

HELT ÆRLIGT?! Måske var billedet dårligt, men når den er sendt ind i kategorien "svampe", er der vel ingen grund til at sende SÅ håbløst et svar afsted? Dén forumbruger havde gjort mere gavn ved at holde fingrene fra tasterne! :o



Foto: Mette Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: