Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. april 2018

Mærkelige fugle? (Ved foderbrættet)

I forgårs var jeg næsten sikker på, at en jernspurv, havde besøgt mit foderbræt (altså mit brønddæksel). Fuglen var tydeligt ensfarvet blygrå i hele hovedet, nedad nakken og under næbet, ryggen var tydeligt stribet i brunlige farver.

Men næh nej! Det er mine fuglebøger ikke enige i mig i (Og nettets billeder). Den var ellers relativt stor, mindre end en solsort, men større end de grønsiskener, den fouragerede med.

Desuden kom der en mutant "rødhals", altså den lignede en rødhals, men den var mere orangebrun på hele halsen og bugen- og det er rødhals vist ikke? Den var grågrønlig på ryggen- og så i kikkerten ud til at have ganske små hvide streger ved øjet. Rødhalsen er mere rustrød med smæk, denne var ensfarvet fra næb til benene (Strube, bug og bryst), som jeg nåede at se det.

Bagefter kiggede jeg på en rigtigt rødhals, og de lignede hinanden ret meget, men..!

Mvh

Tine

De senest indberettede arter i Naturbasen: