Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. april 2018

Lecanora-forvirring

På brostensvolden omkring DRs bygninger i Århus N faldt jeg forleden over denne lille samling lecanorine apothecier. På stedet så jeg kun de små lyse prikker og det var først da jeg fik lysnet billedet derhjemme at jeg kunne se hvad prikkerne voksede på; noget Lecanora?!

Det ser ud til at den oprindelige Lecanora ("substratet") skranter noget og min første tanke var at den har været halvdød, men så vågnet op til dåd igen og sat en spandfuld nye apothecier, men ved nærmere granskning af mine billeder kan jeg se at de nye apothecier skyder fra alle mulige steder på "substratet". Både fra apothecieskiver, deres rande og fra mellemrummet mellem apothecierne. Jeg har googlet frem og tilbage for at finde noget, der minder om situationen her, men uden held.

Thallus målte omkring 15mm i diameter. De små hvide apothecier er ekstremt små - under 0.2mm i diameter.

Nogle bud?

Bh. Jonas


Foto: Jonas Ravn Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: