Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. april 2018

Vinbjergsnegle - mystisk massedød?

Vi har i flere år, til stor glæde, haft rigtig mange vinbjergsnegle på matriklen. De første 20 samlede jeg selv og satte ud, og de stortrivedes og formerede sig så det var en lyst........ Sidste år - på trods af en meget fugtig sommer og ditto efterår - var der for første gang bekymrende få af de skønne basser. Til gengæld havde vi helt ekstremt mange af de dræbende belastende Iberiske møgdyr! Forleden dag opdagede jeg tilfældigt, at der på hegnet ind til vores gamle hønsegård sad en masse vinbjergsneglehuse, klemt ind i hegnets huller...... Det så underligt ud, og da jeg så nærmere på det opdagede jeg at husene enten var helt tomme eller havde indtørrede rester af beboeren siddende. Samt at der lå lisså mange huse på jorden foran hegnet, nogle af dem havde kalkskallen (som vinbjergsneglene lukker huset med når de går i vinterhi) siddende på, men huset var tomt! Jeg tror jeg samlede ca. 30 stk op..... I en tilstand af bekymring og mystificering. Er der andre, der har oplevet noget lignende? Kan der være en sammenhæng imellem den ekstreme forekomst af "dræberen" og dette? Den Iberiske skovsnegl er jo helt klart en meget agressiv kødæder, kan det være dem, der simpelthen har ædt Vinbjergsneglene ud af husene efter de havde pakket sig ind til vinterens komme? Håber på feedback. God weekend

De senest indberettede arter i Naturbasen: