Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. april 2018

Lille skovhumle?

Inspireret af denne tråd www.fugleognatur.dk...show_message vover jeg at spørge til en humlebidronning, set d.13.4.2018 i min have i Malling.

Jeg antager, at det er Lille skovhumle. Jeg ser denne art i haven hvert eneste år, dronningerne er påfaldende meget mindre end fx. jordhumledronningerne, og her på matriklen har disse dronninger ALDRIG noget gult bånd på brystet. Det røde på bagkroppen er gerne snusket orangebrunt (snarere end rødt).

Jeg har svært ved at begribe de forskellige ben-behåringsbeskrivelser, som skulle kunne adskille Lille skovhumle fra andre arter. Men nu har der jo lige været ovennævnte tråd, så måske kan de følgende to billeder af en rastende dronning afgøre spørgsmålet? På det første billede her er det ben, som stikker ud midtfor omtrent vinkelret på kroppen, mellembenet.

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: