Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. april 2018

Svovlgul Anemone ?

Sidste år, efter sæsonens afslutning, fik jeg et tip om, at jeg i Skovhus Vænge kunne finde Svovlgul Anemone. Det skulle være i den vestligste del af skoven, hvor jeg kommer sjældent - og slet ikke efter at tilgængeligheden er blevet besværliggjort af arbejdet med den nye jernbane. :-( Men i dag tog jeg chancen og gik ind fra "den anden ende", men i første omgang fandt jeg ingen svovlgul. Der var masser af både Hvid og Gul Anemone, og da vi (Fru Jensen deltog) havde opgivet og var på vej ud af området opdagede Fruen en blok, som adskilte sig med en klart blegere farve end den normale gule. Blokken stod alene på skrænten ned mod Køge Å, så den var vanskelig at komme i nærheden af. Det er også vanskeligt at gengive farven, for man kan nemt tro, at billedet er overbelyst.

Er der nogen, der kan/tør sige, om dette er Svovlgul Anemone ?


Foto: gerner

De senest indberettede arter i Naturbasen: