Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. april 2018

God lokkelampe som ikke generer?

Jeg vil lige spørge,om der er nyheder på lampemarkedet mht. lyslokning?

Gennem mange år har jeg under mit sommerophold i Småland anvendt en blandingslyspære på 160W. Og kan ikke klage over virkningen.

Problemet er opstået efter træfældning. Nu generer det skarpe lys min nabo, som har soveværelse i gavlen på 2. sal.

Jeg har tidligere forsøgt med noget UV-lys til rejsebrug, men en regndråbe gjorde det af med lampen, som efter stort møje og besvær var købte i Tyskland.

Kort sagt: Jeg efterlyser en brugbar lampe. Den skal stå permanent i min "forstue" (farstu, siger man her på egnen), så kan jeg i ro og mag studere dyrene på væggen eller ved vinduet. Den behøver ikke at være optimal i virkning som en kviksølvlampe. Jeg er kun ude på at observere og fotografere.

Den må ikke genere naboer, og den skal uden dikkedarer fungere uden drosselspoler og andet halløj.

Kan sådan en pære anbefales, og kan den erhverves i Danmark..?

Mvh. Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: