Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. april 2018

Skovspurvene jager musvitterne væk fra redekasserne.

Jeg er lidt tøvende med at bringe dette spørgsmål på bane, da jeg har set eksempler på hvordan visse personer herinde har det romantiske synspunkt, at vi mennesker ikke må blande os i hvad der sker i naturen, og som reagerer meget skarpt og ubehageligt på enhver der foreslår noget i den dur.

Mit synspunkt er at når man anlægger en have, er man allerede kraftigt i gang med at blande sig, og i øvrigt er vi jo også en del af naturen.

Jeg har også set nogle der mener at spurvekvidder da kun er så yndigt, at det ville være syndigt at søge at begrænse den.

Hver sin smag; jeg har aldrig kunnet lide spurvenes kraftige CHIP CHIP, især ikke når det er tæt på hvor man gerne vil opholde sig. Jeg synes faktisk til tider, det er en infamt træls støj.

Heldigvis har spurvene ikke etableret sig hos mig, men de har altid huseret hos mine forældre. Der er ikke så mange gråspurve, men der er en hel del skovspurve. De har for længst lært at sidde på mejsekuglerne, noget kun enkelte gråspurvehunner endnu kan.

Mine kære forældre har sat mejsekasser op, men nu får mejserne slet ikke lov til at flytte ind! Spurvene stresser dem, hvis de forsøger, til trods for at spurvene vist ikke selv kan buge kasserne.

Så nu er mit spørgsmål simpelthen: Kan man slippe af med spurvene uden at jage mejserne væk?

Mine forældres have er meget stor, og der er masser af hække og buskads, og det skal der blive ved med at være. Spurvene er såmænd også velkomne de fleste steder i haven. Men kunne man på en eller anden måde etablere spurvefrie zoner?

De senest indberettede arter i Naturbasen: