Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. april 2008

Kun 1 æg i reden...?!

Vi har en del duer i det lejlighedskompleks, hvor jeg bor. De er forholdsvis tamme og enkelte gange har jeg oplevet, at en due sad inde på vores stuegulv, da jeg havde haft altandøren åben.

På det sidste har der været en meget insisterenede due ude på vores altan, som blafrer forvildet op, hver gang jeg åbner døren. Forleden opdagede jeg så, at den har bygget rede på gulvet på altanen og lagt et enkelt æg.

Jeg kan nu ikke længere nænne at jage den væk, men overvejer til gengæld, om den selv har forladt reden. Den er der i hvert fald sjældent, synes jeg - og reden ser heller ikke ud af noget særligt og indeholder som sagt kun et enkelt æg.

jeg har ikke forstand på fugle, men er nu blevet nysgerrig efter, om det er normalt, at duer kun lægger et enkelt æg ad gangen, og om det er normalt, at de er længe væk fra reden, samt om der er noget, jeg bør gøre/ ikke bør gøre...

Er der nogen, der kan hjælpe - enten ved at henvise til info eller selv svare på spørgsmålene?


Foto: Christina Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: