Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. april 2008

Farvestoffer og andre reagenser til mikroskopi

Det drejer sig specielt om stoffer der er velegnede til mikroskopi af svampe, hvor jeg har mest erfaring:

Som et indlæg i debatten om "melzers reagens" se Melzers reagens, opskrift, nævnte jeg at Melzers reagens var uomgængeligt til mikroskopi af svampe, også for næsten begyndere; endvidere nævnte jeg at farvestoffet Congorødt, er meget nyttigt (til farvning af cellevægge).

Begge reagenser indeholder imidlertid giftige stoffer, eller er giftige, hvorfor de vil være svære eller umulige at få fat på uden videre.

Der er dog alternativer som jeg ikke tænkte på.

1. Istedet for Melzers reagens kan man som begynder, og langt hen ad vejen bruge "lugol" (formlen er 1 del jod, 2 dele kaliumjodid i 150 eller 300 dele vand), det kan købes færdigblandet i hos kemikaliefirmaer.

Det kan bruges til at f.eks. at se ornamenterne hos sporer af skørhatte og mælkehatte.

Jeg må dog erkende at jeg ikke har afprøvet det, da jeg ikke har lugol, men jeg er overbevist om at det vil give en virkning.

2. I stedet for det giftige "Congorødt", må der være nogle andre kemikalier som kommer på tale, først og fremmest det ugiftige "carmineddikesyre" (det aktive farvestof hedder carmin = E120), men sikkert også Erythosin (= E127), det har jeg ikke selv og har ikke prøvet.

Disse kemikalier kan også fås hos kemikaliefirmaer.

Som tidligere nævnt, handler mange kemikaliefirmaer ikke med private, men ved personligt fremmøde og gode argumenter, tror jeg at det mange gange er muligt at få dem i tale.


De senest indberettede arter i Naturbasen: