Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. maj 2018

Ischnomera-forvirring:

Hej.

Jeg er blevet lidt rundforvirret efter at have kigget lidt på Ischnomera´er her til aften. Jeg fandt denne i dag, som har tydelig behåring på dækvingerne (se billede).

Ifølge www.fugleognatur.dk...show_message peger den relativt lange behåring i retning af I. cinerascens.

Men ifølge Klaus Bek Nielsen www.fugleognatur.dk...show_message findes der kun I. cyanea i Danmark, hvilket bakkes op af Morten Kofoed Hansen, der www.fugleognatur.dk/gallery... skriver at den med sine helt mørke lår og næsten parallelle dækvinger ikke kan forveksles med andre.

Morten nævner naturligvis også den blågrønne glans, og det kan meget vel være at det er det der ligger i Klaus´ svar også, men denne farve-changering mellem metalgrøn og metalblågrøn er jo ikke helt til at stole på, og da specielt ikke på fotografier, hvor lyset tit snyder.

Jeg er altså blevet forvirret af, at det flere steder fremstår som om Blågrøn Solbille ikke har nogen oplagte forvekslingsmuligheder, og at kategorien Ischnomera sp. ikke bliver brugt. Ifølge prikkataloget har vi da også I. sanguinicollis og I. cinerascens.

Mvh Brian.


Foto: Brian Willum Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: