Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. maj 2018

Rhamphomyia igen

Ja jeg beklager ulejligheden, men nu er den gal igen.

Jeg kommer nemt til pkt 7 i Hackston. Her vil jeg mene næste er 15, da alle 3 rækker børster på thorax er der. Der er en undtagelse, så jeg har også forsøgt at følge pkt. 8, hvilket heller ikke giver resultat.

15 skal snablen undersøges, og jeg er overbevist om, at den ryger til 16, hvilket giver Aclonempis. (har forsøgt alternativet til 17, men det giver heller ikke resultat)

Under Aclonempis er mulighederne longipes eller albohirta. Umiddelbart ligner albohirta mest, men jeg er ikke 100 pct sikker.

Jeg hæfter mig ved et ret markant tarsus 1 på bagbenet af mit eksemplar. Noget skyldes muligvis at den har drejet sig lidt da den er tørret, men alligevel.

Men albohirta er ikke lige optrædende på listen herhjemme.

Jeg har sikkert kvajet mig igen et sted, men så må jeg give en kvajebajer ved lejlighed. Hvad har vi her, hvis ikke albohirta?


Foto: Rasmus Keis Neerbek

De senest indberettede arter i Naturbasen: