Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. maj 2018

Hvilken lille rød snudebille fra hvidtjørn?

Denne snudebille blev set d.28.5.2018 i min have i Malling, hvor jeg rystede den ned fra hvidtjørn. Størrelsen vurderer jeg til at have været omkring 2,5-3 mm.

Idet jeg for en måneds tid siden flere gange fik Anthonomus pedicularius i bakken, når jeg rystede samme hvidtjørn, troede jeg lige straks, at det var sket også denne gang, da jeg så "noget snudebille med rød farve" pile rundt i bakken. Men dét kan det ikke være!

Uheldigvis var min bakke blevet så fyldt med pollensnask, at dyret meget hurtigt blev delvis dækket af det. Jeg MENER, at dyret må være en Anthonomus, idet det vistnok har slægtens hvide scutellum, men pga. pollensnasket er jeg faktisk ikke helt sikker. Samtidig havde jeg noget af en fotomæssig øv-dag. ALLE billeder af billen her er dårlige til direkte katastrofale. Men jeg kunne da se, at billen var ret stærkt "metalrød", med en diffus mørk/sort linie langs vingedækkernes midtsøm.

For et par år siden havde jeg en tråd om en meget lignende Anthonomus, der blev fundet på rynket rose blot sådan noget som en god meter fra den hvidtjørn, nuværende tråds dyr kom fra www.fugleognatur.dk...show_message I den gamle tråd var billen mørkt rødbrun med metallisk skær og blev bestemt af Mathias Holm, der fortalte, at Hindbærsnudebille (A. rubi) godt KAN have sådan et rødligt/kastaniebrunt skær, og det VAR følgelig Hindbærsnudebille. - Den nye bille her er imidlertid meget mere klart rød i farven, ligesom den ses at have rødligt følehornsskaft og mørkt rødlige ben.

Er det muligt, trods billedets elendighed og alt pollensnasket på dyret, at identificere billen? (Flere billeder haves, men de er hamrende uskarpe.)

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: