Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. maj 2018

Hvilket dyr er skeletet fra?

Hej,

Vidste ikke hvilken kategori, jeg skulle skrive tråden i...derfor her under andre dyr.

I sidste weekend(mener jeg det var) var jeg ude og fikse hornfisk sammen med mine 2 sønner på et guds forladt sted på Sydmors(der kommer ikke ret mange mennesker end en lystfisker i ny og næ.).

Pludselig finder vi dette skellet i noget græs ... ca. 1 meter fra stranden. Mine drenge spørger til hvad det er?

Jeg kigger på det, men kunne umiddelbart ikke se, hvad det skulle forestille. Da jeg så svømmefødderne til højre...tænkte jeg jo på fugle...måske noget svane halløj. Skelettet var ca. 75 cm langt(øjemål) fra hoved til "hale". Men så så jeg, at kraniet havde tænder...og så blev jeg virkelig forvirret...Vi kunne heller ikke finde dens bagben, hvis det nu var et firbenet dyr. Min ældste søn(9år) syntes det lignede en fugledinosauer :) Men jeg lovede ihvertfald, at jeg ville finde ud af det for ham. Min kollega, der er ornitolog, sagde at han næsten 100% sikkert mente, at det ikke var en fugl, og at svømmefødderne måtte være placeret der, hvilket jeg jo også syntes kunne være en plausibel forklaring, hvis det ikke var fordi, at der næsten aldrig kommer andre mennesker der...og hvorfor skulle en lystfisker lave sådan et stunt der? Kan det være et rovdyr, der er blevet kvalt i forsøget på at spise en stor svømmefugl? eller hvad hulen kan det være.

Håber på jeres hjælp :)

Mvh.

Michael, Morsø


Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: