Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juni 2018

Grønspætte? Andre muligheder?

Her er ikke meget at gå efter, men forslag til hvilken fugl jeg havde besøg af ved middagstid d.d Silkeborg nord.:

Meget sky fugl, størrelse måske som skovskade, ikke mindre i hvert fald, men anderledes proportioneret, altså kortere hale og mere "torpedoformet" udseende, så det ud til.

Den har siddet på græsset, for jeg opdagede ud af øjenkrogen at den lettede da jeg kørte ud af gården, og den fløj meget hurtigt skråt opad og ud gennem læhegnet, så jeg nåede kun at se oversiden af den i meget kort tid.

Og det eneste jeg bemærkede var, at hele overgump og ryg var meget kraftigt lysgrøn/gulgrøn.

Jeg kender ikke umiddelbart andre fugle end Grønspætten, på den størrelse og med gulgrøn overgump og ryg, synes måske bare, at den her var mere lysende gulgrøn end jeg forestiller mig grønspætten ville være.

Men der er vel ikke andre muligheder, medmindre man er ude i noget tropefugl? parakit, papegøje o.s.v men sådan fløj den slet ikke

De senest indberettede arter i Naturbasen: