Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. juni 2018

Ectemnius - men er det cavifrons?

Denne kom d.13.6.2018 hastigt flyvende ind i min have i Malling og landede kortvarigt på et blad små to meter fra, hvor jeg stod. Jeg nåede lige akkurat at rette kameraet imod kalorius og forsøge at fokusere - men efter to fotoforsøg, foretaget lynhurtigt efter hinanden, syntes dyret, det måtte være nok, og fløj videre. Jeg gætter på, at det sad på bladet i sådan noget som fire sekunder ialt, så man vil forhåbentlig tilgive mig, at de to (eneste!) billeder, jeg viser af det, ikke er særligt imponerende.

Jeg ved, det er en Ectemnius, og det må være en han. Trods billedernes elendighed kan man både se eksempelvis bagkropstegningerne og tænderne på undersiden af antennerne. Selv biøjnene kan faktisk anes på første billede, selv om fotovinklen næppe er den mest velegnede til at afgøre, om de sidder i en stumpvinklet eller ligesidet trekant. - Jeg indbilder mig, at dyret har været omkring 11-12 mm langt, men det siger sig selv, at man kan gå temmelig galt i byen med et skøn, der er foretaget under den slags omstændigheder.

Jeg tror selv, det måske er Ectemnius cavifrons. Men efter nu at have spildt flere timer i forgæves forsøg på at finde en klar og kortfattet, samlet redegørelse for artsspecifikke kendetegn hos de enkelte Ectemnius-arter må jeg kaste håndklædet i ringen og tilstå: jeg orker ikke mere.

Her kommer de to billeder:

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: