Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. april 2008

Dragsmur 18/4 2008 - turreferat

Tænk sig - der stod 60 mand ved Dragsmur, da turen blev fløjtet i gang kl. 11 på en solrig bededag www.fugleognatur.dk...show_message Jeg havde smugobset i en lille times tid uden ret meget andet end en fiskeørn og en rørhøg, men alligevel råbte jeg ud over forsamlingen, at jeg havde en god fornemmelse. Krystalklart vejr med østenvind skal virke på Dragsmur!

Efter at kvarter oppe i skansen kom en fiskeørn luskende, og så var fiaskoen næsten afværget. Lidt senere gik nogle hundrede måger på vingerne langt sydpå, og jeg tillod mig at håbe, at den skyldige var en vandrefalk. Og huleme om ikke en vandrefalk lidt efter kom oksende. Fedt.

Så var der pludselig både fiskeørn, dværgfalk og blå kærhøg inden for få minutter, og selv om vi derefter oplevede en næsten tom time, når man ser bort fra enkelte spurvehøge, blev det hele reddet af endnu en fed vandrefalk, som igen først lod sig bemærke ved mågepanik sydpå.

Jow, det var såmænd udmærket, og da jeg åbnede bildøren kl. 14, kom en dværgfalk piskende. Sammen med skalleslugere, lærker, agerhøns og diverse forbitrækkende finker endte det hele ganske udmærket. Vejret var i hvert fald godt!


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: