Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juni 2018

Endelig kom den. Bogen "Danmarks frøtæger"!

Frøtægerne har ind imellem voldt mig hovedbrud, lige siden jeg startede på helt bar bund med tægerne i 2007. Det har ikke været nemt (læs: har været svært) at få overblik over denne tægegruppe, for der er ikke før givet en samlet beskrivelse af frøtægerne i Danmark.

Det bedste overblik, jeg hidtil har kunnet finde, er på fugleognatur.dk, som har fået opbygget en solid base med de seneste års observationer - med ENORM indsats af Werner Meng, som har bestemt utroligt mange tæger med brugerne og sørget for, at kvaliteten heraf er i orden.

Det bliver med bogen meget lettere end før at få styr på frøtægerne, kan jeg allerede nu sige, selvom jeg først modtog bogen i går den 15/6.

Bogen er udgivet af Apollo Booksellers i serien "Danmarks Dyreliv" (Bind 15), forfattet af Lars Skipper og Ole Fogh Nielsen. I serien har Lars Skipper tidligere forfattet "Danmarks blomstertæger" (bind 12) og sammen med Ole Fogh Nielsen "Danmarks bredtæger, randtæger og ildtæger" (bind 13). Tilsammen et virkeligt godt overblik over Danmarks tæger. Alle 3 bøger er pædagogisk sammensat og lette at benytte.

I bogen beskrives udførligt Danmarks 77 frøtæger med tilhørende foto illustrationer (mange også med nymfer), som letter det at få sat navn på dyrene betydeligt! Under hver art beskrives udseende, evt. værtsplanter, forvekslingsfælder, udbredelse i Danmark, o.a. Desuden indeholder bogen generelle afsnit om frøtæger. Jeg glæder mig til at benytte bogen i forbindelse med mine fund af tægerne derude.

Jeg har talt med udgiver Peder Skou, som siger, at "Danmarks frøtæger" meget gerne bestilles hos Apollo Booksellers via e-mail, hvori du også skriver dit navn og adresse, som Apollo derefter nemt kan markere og overføre til adresse-label. På den måde undgås kludder i adresse info :-)

Prisen på bogen er 375 kroner inkl. moms (+ porto, p.t. 54 kroner; portoen kan holdes på samme pris ved sambestilling af 2 eksemplarer til een adresse). Betalingen skal ske, når du modtager bogen. Der vedlæges girokort.

Kontaktinfo:

APOLLO BOOKSELLERS

Aamosen 1

Ollerup

DK-5762 Vester Skerninge

Danmark

Tel.: (0045) 6226 3737 eller 2872 8476

E-mail: info@apollobooks.dk

Website: www.apollobooks.com

Jeg må afsted og finde frøtægerne - nu bliver det endnu mere spændende :-) :-) :-) Sæsonen er i fuld gang.

/Finn Krone


Foto: Finn Krone

De senest indberettede arter i Naturbasen: