Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juni 2018

Er dette Næb-Star?

Håber, fotos og beskrivelse kan identificere denne, fra Kratluskerengen, Odense 13/6, hvor den er meget udbredt. Har brugt følg. vej: Flere aks på hver stængel - han og hunblo. i forskellige aks - 3 støvfang (?) men nøden er trekantet - topaks hanligt = forskelligaks-gruppen. Fugthy. glat - 2-flere hanaks (2, men det ses ikke på foto, de er meget smalle og helt sammenklemte) - frugthylster mindst 4 mm (mine er højst 4 mm), glat, næb tokløvet, sumpplante. So far so good...håber jeg. Men så skal jeg svare på bl.a. om frugthylstret er stærkt oppustet eller svagt oppustet, og hvad er stærkt/svagt? Det blander sig lidt her: Synes frugthylstret gulliggrønt, dækskæl sortebrune, muligvis med hindekant, og +/- sylspidser! Kan tilføje: Blade ca. 5 mm, stængel forneden trind og glat. Hunaks med tendens til at hænge - et af dem var 4 cm på hjemtaget materiale.

Mvh. Susanne


Foto: Susanne Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: