Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. juni 2018

Deponering af materiale i strandzone

Hej

Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke helt ved er af æstetisk eller lovmæssig karakter eller begge. Sagen er den, at min kommune i det sydfynske gennem en årrække har skrabet tang af en populær badestrand for at deponere det på et knapt så attraktivt strandstykke få hundrede meter borte på den anden side af tangen. Det afskrabede materiale dumpes i den zone, der er overgang mellem sand og strandeng. Altså i en zone, hvor der er en spændende vegetation af forskellige urter, når man ser bort fra rynket rose. Når først den deponerede tang har ligget et års tid, er der kun én plante tilbage, nemlig strandmælde. I år har de så udvidet området, så vi nu taler om et stræk på snart 200 meter. Endnu er de ikke nået hen til bevoksningen af strandmandstro, og det får de sgu heller ikke lov til!!!

Jeg har fuld forståelse for, at kommunen finder det billigst og mest praktisk at deponere netop her, men er det i orden? Ud fra et natursynspunkt ikke, ej heller ud fra et æstetisk synspunkt, men er det lovligt? Kan man som kommune få en sådan dispensation fra kystdirektoratet?


Foto: Kim Bang Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: