Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juni 2018

Er Mosehøsommerfugl fastboende i Danmark?

D. 2/6 i år faldt jeg til min store overraskelse over en NØ-trækkende han af Mosehøsommerfugl i Skagen Klitplantage, som var blot det 4. fund i Danmark siden 1992/1993-invasionen.

Dagen efter valgte jeg derfor at lede på egnede lokaliteter nær Skagen, og fandt en enkelt han ved Råbjerg Mose. Efter at have fundet arten på 2 lokaliteter på 2 dage, endda så tidligt på året, regnede jeg naturligvis med at der var tale om et lille palaeno-influx fra enten Sverige, Finland eller Rusland.

Men på trods af at have ledt på egnede lokaliteter som Kalmer Rimmer, Hammer Bakker, Ulsted Rimmer, Galtrimmen, Rold Skov samt Melby Overdrev & Holmegårds Mose på Sjælland, lykkedes det hverken mig eller andre at finde flere eksemplarer andre steder end Skagen Klitplantage & Råbjerg Mose.

Observationerne af Mosehøsommerfugl dette år i Danmark fordeler sig på 1 han ved Skagen Klitplantage (2/6), samt 4-10 eksemplarer i Råbjerg Mose, fordelt på 3-5 hunner og 1-5 hanner af flere observatører i perioden fra 3/6 til nu.

Det er derfor meget muligt, at der i virkeligheden er en lille bestand i Råbjerg Mose, og muligvis skal vi sige velkommen tilbage til arten i Danmark. Der er naturligvis flere mulige scenarier i spil, og jeg vil forsøge at bidrage med mine tanker i den forbindelse.

Det er selvfølgelig helt klart muligt, at der er tale om et lille indtræk der kun har ramt Skagen-området i år, og intensiteten af individer falder drastisk så snart man når syd for området omkring Ålbæk og Jerup. Denne tendens har vi f.eks. også set med Svalehale de sidste 4-5 år heroppe. Vejret har jo i høj grad også mindet meget om 1992 med østlige vinde, varme og tørke.

På den anden side kan man heller ikke udelukke at det er en parret hun der er kommet forbi i 2017, hvor der tilsyneladende kan have været et lille indtræk af arten, eftersom en enkelt hun blev fundet på Eskebjerg Vesterlyng d. 9/7.

Men uanset om dyrene stammer fra en parret hun sidste år, eller et lille indtræk i år, er der utvivlsomt lagt ganske mange æg i mosen af de hunner der er observeret. Vi må se næste år hvordan det står til med "bestanden". Spørgsmålet er om den kan bide sig fast på længere sigt? Derfor er dette indlæg skrevet med en vis forsigtighed, da der som nævnt i ovenstående er flere scenarier i spil, men der er en reel chance for at vi har fået Mosehøsommerfugl tilbage i Danmark, som ellers forsvandt i 1940´erne. De dyr der kom tilbage i 1992 stammede fra Rusland, og man mente at denne genpulje havde svært ved at klare sig i Danmark på vores Mosebølle. Og desuden ved vi historisk set at palaeno dårligt tåler vores omskiftelige vinter. Men eftersom disse dyr kun har ramt Skagen-området, er der formentlig tale om svenske dyr denne gang, og disse vil utvivlsomt have bedre chancer for at klare sig i Danmark end 1992-dyrene. Det bliver spændende at se hvad fremtiden bringer!


Foto: Emil Bjerregård

De senest indberettede arter i Naturbasen: