Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juli 2018

Gratis app til artsbestemmelse af dagsommerfugle

Hej folkens.

Jeg har lavet en app til jer (de af jer der kører Apple iPhone / iPad) til artsbestemmelse af dagsommerfugle. Jeg håber dette er det rigtige forum at fortælle om den. Ellers er der nok en venlig admin der vil flytte tråden.

-------

Jeg har lavet en app der ved hjælp af avanceret billed-genkendelse kan artsbestemme alle danske dagsommerfugle. Det er ret ligetil at bruge appen men jeg tænker alligevel at jeg lige kan skrive lidt om hvad den kan herunder og om hvad man skal være opmærksom på ved brugen.

Hvad hedder appen:

Den hedder Danske Sommerfugle.

Måske en lille smule misvisende for den kan kun artsbestemme dagsommerfugle...

Hvad kan appen:

Den kan artsbestemme alle danske dagsommerfugle. Når jeg skriver alle så er det næsten alle. Af tekniske grunde har jeg nemlig ekskluderet et par enkelte arter der kun er observeret i få eksemplarer i Danmark gennem tiden (næsten alle lokalt uddøde arter eller tilfældige tilflyvere er dog med).

Hvad kan appen ikke:

Den kan ikke artsbestemme æg, larver og pupper af dagsommerfugle. Den kan heller ikke fortælle dig om det du fotograferer er en dagsommerfugl eller ej. Hvis du kører et billede igennem vil den fortælle dig hvilken art af dagsommerfugle der ligner mest.

Jeg får helt forkerte artsbestemmelser:

Det var uheldigt. Man skal huske på at jo bedre billedet er jo bedre bliver artsbestemmelsen. Fuldstændigt som hvis man selv skal artsbestemme ud fra et billede. Det bedste resultat får man hvis insektet fylder det meste af billedet og er vinkelret på kameraet (ikke forfra eller bagfra), hvis billedet ikke er rystet og der ikke er brugt for meget zoom/beskæring. Om man fotografer vingeoverside eller vingeunderside er i princippet ligegyldigt. Dog er der mange arter der er meget lettere at artsbestemme ud fra vinge-undersiden end -oversiden og omvendt. Endeligt fungerer det bedst med med-lys de det så er lettest for programmet at analysere detaljerne.

Når det er sagt er det ikke alle arter der sikkert kan adskilles ud fra alle billeder (eller ud fra billeder i det hele taget men det er en anden sag). I de tilfælde må man kigge igennem resultaterne eller spørge andre om hjælp. For eksempel her på fugleognatur. :-)

Hvordan kommer jeg i gang:

Der er to måder man kan få billeder ind i appen til artsbestemmelse; den ene er at trykke på det lille kamera-ikon. Hvis man gør det åbner appen for kameraet på telefonen. Når man tager billedet skal man bekræfte at det er det billede man vil bruge eller i modsat fald tage et nyt billede. Når man bruger denne metode vil billedet ikke blive lagret på kameraet.

Derfor bruger jeg oftest metode nummer to; jeg åbner kameraet uden for appen ligesom jeg altid gør når jeg vil tage et billede med telefonen. Så tager jeg billedet. Hvis sommerfuglen ikke fylder nok på billedet bruger jeg “Rediger” og beskærer billedet (med det lille ikon lige til højre for “Annuller”). Når det er gjort starter jeg “Danske sommerfugle” appen op og henter billedet ind til artsbestemmelse ved at trykke på det lille ikon til højre for kamera-ikonet der ligner et foto med bjerge og en sol.

Fordelen med anden metode er at billedet forbliver gemt i telefonen så jeg kan dele det med andre senere.

Fortæl mig lidt om hvad jeg ser:

Brugergrænsefladen er ganske simpel. Der er tre små knapper (ikoner) øverst;

En der ligner et kamera der starter kameraet så man kan tage et billede til artsbestemmelse direkte.

En der ligner en billede af et landskab der åbner fotoalbummet på kameraet så man kan vælge et billede til artsbestemmelse.

Endeligt en knap der ligner en talebobbel. Den skifter mellem danske og videnskabelige artsnavne i artsbestemmelserne.

Under bjælken med de tre ikoner er der en liste til navnene på det man artsbestemmer. Til højre for listen er der en knap der ligner et forstørrelsesglas. Den sender dig videre fra en artsbestemmelse til en google-søgning så du kan læse mere om den art du har truffet.

Det sidste element på skærmen er det billede du sidst har artsbestemt.

Men jeg har taget alle mine sommerfuglebilleder med et spejlreflekskamera!:

Ikke noget problem. Bare vis billedet på computeren og brug appen til at analysere et billede fra computerskærmen.

Bruger appen mobildata:

Nej. Det vil sige man kan vælge at lave et opslag af arten fra artsbestemmelsen (ved at trykke på forstørrelsesglasset) men ellers ikke.

Koster det penge:

Nej. Den er gratis.

Skal jeg registrere mig og/eller vil Cambridge Analytica få gavn af mine brugerdata:

Nej. Ingen registrering, ingen logning, ingen små luskede finter overhovedet.

Det lyder mærkeligt. Hvorfor forærer du bare dit arbejde væk? Det må alligevel have taget tid at lave appen:

Ja det har det. Lang tid.

Jeg forærer den væk fordi jeg gerne vil give folk et værktøj som kan hjælpe begyndere og let øvede til at blive endnu mere naturinteresserede. Derudover lavede jeg appen for at afprøve nogle af de nye teknologier.

Fedt. Hvordan kommer jeg i gang:

Appen kræver en nyere iPhone eller iPad fra Apple med IOS version 11.3 eller nyere.

Den kan hentes her: itunes.apple.com...id1405209276

Håber i kan bruge den. God fornøjelse! :-)



Foto: Lars S. Madsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: