Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juli 2018

Forespørgsel om mosser og padderok til kunstinstallation

Jeg er blevet kontaktet af en kunstner, som ønsker at lave en installation, hvor han involverer levende padderokker og mos. Jeg kopierer her hans besked. Hvis I har nogle gode kommentarer kan I skrive her i tråden eller skrive til mig, og så skal jeg videreformidle kontaktoplysninger til George. Tråden er også sat op i karplanteforum.

Her beskeden:

"I min installation vil jeg dyrke mos og padderok(se vedlagte billeder). Installation skal stå i en skur med god ventilation og skygge. Der bliver monteret en vandpumpe som vil pump vand op fra en vandcontainer, derefter vil vand dråbe efter dråbe falde ned på nogle flint sten og derefter siv ind i jord med mos og padderok. Den overskyldig vand bliver samlet i en vandcontainer under installationen og derefter pumpet op igen. Dvs at der vil konstant være fugt/vand tilstede.

Jeg har dog et par spørgsmål:

1. Har man brug for en bestemt slags jord til dyrkning af mos og padderok?

2. Er der nogle praktiske regler ved overførelse af mos og padderok fra skoven til kunstig miljø?

3. Kan planter kun overlive i en glas kasse eller kan de stå åbne hvis der er nok fugtighed?

4. Jeg sigter på at lave installationen permanent. Er der en livs cirkel for mos og padderok? Gen-planter de sig selv eller er der en måde at gen-plante dem?

5. Er der nogle mineraler som jeg kan tilføje i vandet for at styrke planter?"


Foto: Simon Haarder

De senest indberettede arter i Naturbasen: