Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juli 2018

hvepsebo og bekæmpelse!!!

Hvepsebo.

Jeg har et hvepsebo under 1-2 af tagpladerne (eternit uden asbest), har før haft det og bekæmpet, fordi folk omkring mig sagde "De ødelægger isoleringen".

Jeg vil gerne undgå at bekæmpe indtil videre. De er jo nyttedyr, generer ingen passer sig selv og jeg passer mit, men til efteråret, når de forlader boet og bliver nærgående og gør gæster bange, vil jeg gerne af med dem og altså bekæmpe dem med lovligt drivmiddel,

mine 2 spørgsmål:

Ødelægger de isoleringen?, dvs. bruger de den som celler etc. eller laver de deres eget bo på sædvanlig måde?

Bliver den overlevende dronning i boet og overtager dette til næste år. Jeg har som barn set meget store hvepseboer-men ikke som voksen, da de jo som regel bliver slået ihjel.

hvorfor spørgsmål 2. Hvis jeg slår dronningen ihjel fordi hun overvintrer i boet er der jo intet vundet, så kan jeg ligeså godt bekæmpe nu og lade de overlevende bygge nyt op. Eller er det naivt, da alle vel dør hvis jeg "gasser".

tak for svaret

De senest indberettede arter i Naturbasen: