Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juli 2018

Fem hvide målere med svage bølgemønstre fra haven 1/5

Målerne er alle taget ved lys same aften (26. juni i år) i haven, der er omkranset af blandet skov, skovsump, græseng, læhegn med mange løvtræ/buskarter og mose. Vi er i Sydvestjylland, 12 km fra kysten.

Ligheder: de er alle beskidt-hvide med (meget) svage okkerfarvede bølgemønstre.

Forskelle:

• Størrelse (vingefang fra 21 – 28 mm)

• Vingeform (især måske No. 1 og 2 afviger og har en svag bue/vinkel på yderste del af forvingekanten. Mest tydeligt hos No. 2) og vingetegning. (No 1 og 2 har en lille, sort plet på hver vinge- ligesom f.eks. Idaea)

• Bagkrop længde og tegning ( No. 3 har en lang bagkrop der rager ud over bagvingerne. No. 1 har sorte striber på bagkroppen.

Jeg opretter en ny tråd for hvert dyr, sådan som det foreskrives, selvom det måske her kunne have været praktisk og lærerigt at holde dyrene i same tråd.

Jeg synes disse beskidt-hvide målere med mere eller mindre svage bølgemønstre er meget svære at adskille og identificere – ikke mindst ved hjælp af fotos fra diverse kilder. Som det fremgår er jeg begyndt at indsamle denne kategori af ret ens målere - med henblik på indlæring.

Hjælp til identifikation modtages med stor interesse og tak!

Mvh. Jens


Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: