Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2018

Hvilket ganske lille stankelben?

Dyret her blev set d.5.7.2018 i min have i Malling, og dér kvajede jeg mig virkelig. Dyret sad udvendigt på vores bryggersdør, så jeg mødte det, netop som jeg selv var på vej ind fra haven, og jeg var ikke "minded" for flere obser lige i det øjeblik. Så jeg både sjuskede med fotograferingen og ignorerede alt, hvad jeg ellers i tidens løb har lært mig vedr. at dokumentere stankelben - husk at få billeder af alle karakteristika ved vingerne, bl.a.

Nu høster jeg, som jeg har sået. Dyret var helt klart et af de SMÅ stankelben, så meget står fast. (Tidligere samme dag havde jeg fat i en Nephrotoma analis, en ordentlig krabat med en kropslængde næppe under 20 mm, og til sammenligning var dyret her NÆSTEN kun halvt så stort.) Bagkropsmønsteret ses så nogenlunde på mine fotos, men vingerne sidder i en virkeligt uheldig position, og jeg har i situationen ikke tænkt på vigtigheden af at få ordentlige billeder af dem. Jeg har mistanke om Nephrotoma quadrifaria (som i tidligere år har været en ikke helt sjælden gæst her på matriklen), men jeg kan ikke se på mine billeder, om der er formørkede vingeribber dér, hvor jeg ved, at quadrifaria skal have sådan nogle. Og jeg kender ikke artens karakteristika godt nok til at vide, hvilke eventuelle andre kendetegn der måtte være at se efter. Jeg har m.a.o. i den grad brug for lidt eksperthjælp her.

Der kommer 3 ikke for gode billeder af dyret, som er en dame.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: