Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juli 2018

Mange små rødøjede vandnymfer?

Vi oplever i år et sært fænomen på vores landejendom på Ærø. Der er konstateret en hel lille population af lille rødøjet vandnymfe. I den seneste uge mest unge hanner (gule) men også udfarvede hanner og et par hunner.

Det underlige er, at vi faktisk ikke er det mest oplagte sted. Der er 30-40 til en å, hvor jeg næppe tror, de lever, og så er der ellers 3-500 m til nærmeste vandhul i alle retninger. Jeg synes normalt, man læser om lille rødøjet, at den opholder sig en del ved eller på vandet (på blade i vandet som også konstateret mange gange). Og derfor undrer mængden og tilstedeværelsen i år. De hænger primært ud i en lille krægelund, hvor der også står aroniabuske, men jeg finder dem også på meget tørre steder på den anden side af haven i en blandet, grov løvhæk (tjørn, elm, ahorn etc.)

Haven har andre guldsmede: blå mosaik, kileplet, efterårs- mosaik, blå libel, fireplettet libel, divsers hedelibeller. I år har jeg konstateret et par hesteskovandnymfe, men ellers er det ikke normalt vandnymfeland.

Også ved et lille vandhul ved Søby fandt jeg lille rødøjet tidligere på sommeren forholdsvis langt fra vandhullet (en lille sø). Her var der tale om udfarvede individer. Der dog også fandtes ved og på søen ca. 50 m borte.

Jeg synes ikke, jeg kan finde en forklaring i den litteratur, jeg har om lille rødøjet, men måske nogen kan forklare, hvorfor de har valgt ´ungdomsboliger´ i vores have? Havens lillebitte vandbassin, hvor jeg heller ikke har konstateret dem, er næppe forklaringen. Det skal med, at der i år på øen har været helt usædvanligt meget af stort set alt småkravl.


Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: