Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. marts 2003

Dofbasen

Hvor jeg dog savner alle obsene på nogle af fuglesiderne med deres kommentarer + at man samtidig ser på billeder, lokalitetsbeskrivelser m.m. Det slår mig vær gang jeg er inde på basen. Dofbasen er en god ting, men der er en tildens til at den langsomt men sikkert er ved at underminere de andre sider for så selv at blive en side, hvor alle obs skal ses. På nogle sider bliver man eller er blevet bedt om, at alle obs skal sendes ind til dofbasen i stedet for at sende obsene ind til den pågældende hjemmeside, som folk har fuldt i tyk og tyndt. Hjemmesiderne bliver derfor omdannet til små lokale aviser, hvor der kun står noget om de mest interessante iagttagelser. Jeg roser f. eks Ribe og Vejles hjemmeside fordi de holder fast i at komme med alle obs med kommentarer.

 

Dofbasen er da en god opslagsbog, hvis man søger om ældre obs. statistiker m.m. Det er også det den skal bruges til, men alle de daglige obs burde sendes til de lokale hjemmesider fordi de er bedst til at viderebringe og formidle. Prøv at tænke på hvis vi kun havde en dansk fugleside at kigge på. Kedeligt ikke. Mangfoldigheden længe leve.

Jeg ved da godt at jeg selv har skrevet  ind til dofbasen samme dag, hvor jeg har været på tur og ikke har overholdt det jeg har sagt før at jeg vil sende mine obs ind til basen en gang om måneden eller senere. Men det bliver de fremover. Inden da vil mine obs figurere på min egen hjemmeside www.ungfugl.dk. Jeg har dog intet imod at mine obs bliver brugt af andres sider bare der refereres til min hjemmeside.

MVH

Dennis

 

De senest indberettede arter i Naturbasen: