Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. juli 2018

Vedr. Kærguldsmede I Tønder

Hej medlemmer

Jeg blev opfordret til at berette om kærguldsmede i Tønder. Desværre har det forholdt sig således, at det ses ikke mere. Desværre for det eneste vandhul i soldaterskoven, havde naturstyrelsen intet begreb om insektlivet, der blev sat røde karper ud..... og at er tilvokset omkring i forhold til den tid, hvor kærguldsmede fandtes. Ingen vind som skaber naturlig ilttilføjelse. Jeg tjekkede de andre damme i soldaterskoven, og billedet viser sig det samme. Ændrede livsbetingelser for guldsmeden i soldaterskoven i Tønder. Det er trist. Og man har ikke sans for biotop. Vi lader det gro, jamen insekter kræver betingelser, og lukket for ilt fra naturen, bliver enden på livet, den lange bane. Jeg så til gengæld i dette område mange Brun Mosaikguldsmede.

De 4 områder som guldsmedene har vist sig, er ikke mere aktuel.

Trist beretning fra Tønder

De senest indberettede arter i Naturbasen: