Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. juli 2018

Hvilken sommerfugl?

Denne blev set d.19.7.2018 i skovlysning i Sondrup Bakker nær Odder. Sommerfuglen holdt sig indenfor et område af lysningen, der især var bevokset med hindbær, brombær, lådden dueurt og brændenælder. Der var flere Skovrandøje på færde samtidig, og sammenlignet med disse vil jeg sige, at denne tråds dyr forekom mig en lille bitte smule mindre end dem. Vingefanget kan have været nogenlunde det samme eller måske endda en smule større hos "mit" dyr, men vingerne var nok smallere - de syntes at fylde mindre i lodret retning, når dyret sad som på billedet med udbredte vinger, end tilfældet er for Skovrandøje. - Det var en besværlig måde at beskrive størrelsen på, men jeg havde for travlt med at indhente fotos af dyret til at reflektere meget over størrelsen!

Jeg har uden held været flere illustrerede sommerfuglebøger igennem og har heller ikke fundet noget på nettet. Dvs. JO, her på F&N har jeg i Galleriet fundet et - EET! - billede, der fuldstændig matcher mit dyr. Men der er vist bare tale om et "bonusfund", der optræder på et foto sammen med 2 Hvid Admiral; billedet er placeret under Hvid Admiral. Fotografen angiver ikke i beskrivelsen under dette billede, hvad den tredie sommerfugl, den som IKKE er Hvid Admiral, så er for een. Det drejer sig om dette billede www.fugleognatur.dk/gallery...

Jeg har flere billede af mit eget dyr, men desværre ingen undersidebilleder.

Kan nogen fortælle mig, hvad det er, her foregår - hvordan kan det være umuligt at finde ID på en så flot og markant sommerfugl? Jeg føler mig jo som lidt af en idiot...

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: